Φιλοσοφία του μοντέλου Mediterranean Lifestyle Medicine (MLM)

Το Mediterranean Lifestyle Medicine (MLM) αποτελεί κοινή έμπνευση του Φυσικοθεραπευτή – Οστεοπαθητικού, Γιώργου Τσουκαλά και του Γυναικολόγου – Ογκολόγου, Γιώργου – Μάριου Μακρή.

Πρόκειται για μια σύγχρονη ιατρική παρέμβαση που βασίζεται αποκλειστικά στον μεσογειακό τρόπο ζωής και αποτυπώνεται σε έναν πορτοκαλί αστερία με 5 άκρα που συμβολίζουν τη μεσογειακή διατροφή, την άσκηση, την κοινωνικοποίηση και τη διαχείριση του στρες της καθημερινότητας μέσα από την καταλυτική επίδραση της Μεσογείου θάλασσας. Bασικές προϋποθέσεις για να ενσωματωθεί η οποιαδήποτε πληροφορία στο συγκεκριμένο μοντέλο, είναι η επιστημονική τεκμηρίωση και η αυστηρή αξιολόγηση.

“Η απαιτητική καθημερινότητα επιβαρύνει την υγεία όλων μας. Η Μεσόγειος και ο μεσογειακός τρόπος ζωής που έχουμε ξεχάσει, θα μπορούσε να βελτιώσει την υγεία μας, να βελτιώσει ήδη εγκατεστημένη νόσο, ακόμα και να την υποστρέψει”, τονίζει ο Γιώργος – Μάριος Μακρής, MD, PhD, MSc, Μαιευτήρας – Χειρουργός – Γυναικολόγος,

Ειδικός Γυναικολόγος Ογκολόγος (EBCOG – ESGO accreditation), Διευθυντής “Ευρωκλινικής Αθηνών”, Επιστημονικός Συνεργάτης Γυναικολογικής & Μαιευτικής Κλινικής Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου  “Johannes Gutenberg”, Mainz, Γερμανίας. “Η αυστηρά επιλεγμένη επιστημονική γνώση όταν τίθεται στην ιατρική υπηρεσία και συνδυαστεί με την παρουσία μας στη Μεσόγειο, θα μπορούσε κάλλιστα να αποτελέσει ένα προτεινόμενο μοντέλο. Αυτό είναι λοιπόν, το οποίο προτείνουμε. Την Ιατρική μέσα από τη μεσογειακή κουλτούρα και τον τρόπο ζωής που αυτή υπαγορεύει.”

“Οι μακροβιότεροι άνθρωποι ζουν σε πέντε περιοχές του πλανήτη. Δύο από αυτές βρίσκονται στη Μεσόγειο. Η Σαρδηνία και η Ικαρία, η οποία  έχει μπει στο μικροσκόπιο της ομώνυμης μεγάλης επιδημιολογικής μελέτης Ελλήνων επιστημόνων”, επισημαίνει ο Γιώργος Τσουκαλάς, Φυσικοθεραπευτής P.T., Οστεοπαθητικός D.O., Καθηγητής Ackermann College. “Το Mediterranean lifestyle Medicine, ως σύγχρονο μοντέλο θεραπείας, μας αποκαλύπτει τα μυστικά της Μεσογείου με σκοπό την ευζωία και τη μακροζωία, μέσα από τη μεσογειακή διατροφή, τη σωματική δραστηριότητα και άσκηση, την κοινωνικοποίηση και την κοινωνική στήριξη, την καλή ψυχολογία και τη διαχείριση του στρες. Σύμβολό μας είναι ο πορτοκαλί αστερίας που χαρακτηρίζει τη Μεσόγειο και τη δυνατότητα αναγέννησης καθώς εάν χάσει το ένα του άκρο, μπορεί να το αναγεννήσει.”

 

Μεσογειακή διατροφή

“Η μεσογειακή διατροφή είναι η κορωνίδα του μεσογειακού τρόπου ζωής”, υπογραμμίζει ο Γ.Μ. Μακρής. “Χαρακτηρίζεται από την καθημερινή κατανάλωση φρέσκων φρούτων και λαχανικών, άφθονη ποσότητα νερού, καθημερινή κατανάλωση οσπρίων, δημητριακών ολικής άλεσης αλλά και φυσικά ελαιολάδου. Χαρακτηρίζεται από την εβδομαδιαία κατανάλωση πουλερικών, ψαριών και αυγών και σπάνια μόνο καταναλώνουμε γλυκά και κόκκινο κρέας.seafood

Οι ευεργετικές επιδράσεις της επεκτείνονται σε όλα τα συστήματα του οργανισμού μας και σε πάμπολλα νοσήματα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ευεργετική επίδραση που έχει στο καρδιαγγειακό μας σύστημα, στην προστασία δηλαδή της καρδιάς και των αγγείων μας μέσα από την παρεμπόδιση της δημιουργίας της αθηρωματικής πλάκας. Βελτιώνει σε σημαντικό βαθμό την ανταπόκριση των ασθενών στη θεραπεία του σακχαρώδους διαβήτη ενώ σύμφωνα με πολλές επιστημονικές μελέτες, οι οποίες έχουνε ήδη δημοσιευθεί ή πρόκειται να δημοσιευθούν, φαίνεται ότι η μεσογειακή διατροφή συμβάλλει στην πρόληψη της εμφάνισης του καρκίνου. Σε ανθρώπους δε που έχουνε ήδη νοσήσει φαίνεται ότι βελτιώνει κατά πολύ την ποιότητα ζωής τους και ίσως να υπάρχουν ισχυρά στοιχεία, όπου η μεσογειακή διατροφή βελτιώνει το προσδόκιμο επιβίωσης αυτών των ανθρώπων.

Η μεσογειακή διατροφή βοηθάει στην πρόληψη της εμφάνισης της κατάθλιψης και των αγγειακών εγκεφαλικών επεισοδίων κατά 30% ενώ συμβάλλει σημαντικά στην αποτροπή της έκπτωσης των νοητικών λειτουργιών κατά 40%. Μεταξύ άλλων έχει επιστημονικά αποδειχθεί ότι η μεσογειακή διατροφή εξασφαλίζει την καλή λειτουργία, τόσο του γαστρεντερικού, όσο και του μυοσκελετικού μας συστήματος. Τα συστατικά σε κόκκινα φρούτα και λαχανικά της μεσογειακής διατροφής, όπως είναι η ντομάτα, το κεράσι, το σταφύλι, φαίνεται ότι μειώνουν σημαντικά τον καρδιαγγειακό κίνδυνο και την έκπτωση των γνωστικών λειτουργιών μέσα από τη βελτίωση του προφίλ του οξειδωτικού στρες στον οργανισμό μας.”

Άσκηση

“8 στις 10 χρόνιες παθήσεις οφείλονται στον σύγχρονο τρόπο ζωής. Πού βρίσκεται η λύση; Σε μικρές και απλές αλλαγές του τρόπου ζωής”, εξηγεί ο Γ. Τσουκαλάς. “Η άσκηση αποτελεί έναν από τους βασικούς παράγοντες, που αποδεδειγμένα, παίζει καθοριστικό ρόλο στην υγεία αλλά και τη γενικότερη ποιότητα ζωής, καθώς προλαμβάνει την εμφάνιση διαφόρων παθήσεων και καθυστερεί την εξέλιξή τους.

Στις μέρες μας, η καθιστική ζωή αποτελεί το νέο κάπνισμα. Μελέτες έχουν αποδείξει ωστόσο ότι το καθημερινό περπάτημα, μέτριας έντασης, ακόμη και για 30′ ή μία ώρα, τρεις φορές την εβδομάδα, μπορεί να μειώσει στο μισό, όλους τους παράγοντες κινδύνου για πρόωρο θάνατο, να περιορίσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων, σακχαρώδη διαβήτη, παχυσαρκίας, χρόνιου μυοσκελετικού πόνου, καρκίνου, ιδιαίτερα του μαστού, καθώς και διαταραχών που σχετίζονται με το στρες.268376-P55ZLV-523_small

Ποια είναι όμως η μέτριας έντασης άσκηση; Με απλά λόγια είναι εκείνη που μας επιτρέπει να μιλάμε καθώς περπατάμε ή ασκούμαστε αλλά όχι να τραγουδάμε. Φυσικά, η περισσότερη άσκηση, συνεπάγεται και καλύτερη φυσική κατάσταση. Πολλοί με ρωτάνε, δηλαδή να κάνω γιόγκα;
Η καλύτερη άσκηση είναι εκείνη που ευχαριστεί κάποιον περισσότερο και μπορεί να την εντάξει σταδιακά και με ασφάλεια στον τρόπο ζωής του.
Εάν δεν έχω αρκετό χρόνο, μπορώ να κάνω, για παράδειγμα, 2 φορές την ημέρα περπάτημα μέτριας έντασης για 15 λεπτά ή να παρκάρω λίγο πιο μακριά το αυτοκίνητο και να φτάσω στον προορισμό μου περπατώντας.

Ακόμη και σε ασθενείς, η άσκηση αποδεικνύεται αναμφισβήτητα ευεργετική. Σε συνεργασία με τον θεράποντα ιατρό, μπορούμε να χτίσουμε ένα πρόγραμμα θεραπευτικής άσκησης αποκατάστασης που να αφορά αποκλειστικά την περίπτωση του κάθε ασθενή.

Ως φυσικό φάρμακο, όλοι, ανεξαρτήτως ηλικίας και φύλου, επιβάλλεται να εντάξουμε την άσκηση στην καθημερινότητά μας. Η συνταγογράφησή της μπορεί να μειώσει τη θνησιμότητα και να συμβάλει στη διατήρηση της καλής υγείας.”

Κοινωνικοποίηση

“Η σύγχρονη ιατρική πρακτική επικεντρώνεται στη φαρμακευτική και χειρουργική παρέμβαση. Ο άνθρωπος όμως, ως κοινωνικό ον, μπορεί να επωφεληθεί από την υιοθέτηση του μεσογειακού τρόπου ζωής για να βελτιώσει την καθημερινότητά του”, σύμφωνα με τον Γ.Μ. Μακρή. “Δεν είναι τυχαίο, ότι ιδέες, αξίες και γνώσεις που άνθισαν στην περιοχή της Μεσογείου, είναι οι θεμέλιοι λίθοι του σύγχρονου ανεπτυγμένου κόσμου. Ο τρόπος που μοιράζεται το φαγητό και η συνύπαρξη στο τραπέζι αποτελούν δείγματα κοινωνικής ανταλλαγής και επικοινωνίας, αντικατοπτρίζοντας αξίες του πολιτισμού και του διαπολιτισμικού διαλόγου.socialization_small

Επιστημονικά δεδομένα αποκαλύπτουν ότι το κύτταρο της κοινωνίας, η οικογένεια, οι ερωτικοί σύντροφοι και ο γάμος, οι κοινωνικές επαφές και το φιλικό περιβάλλον, η συμμετοχή σε διάφορες δραστηριότητες και πάσης φύσεως δρώμενα, πολιτιστικά και θρησκευτικά αποδεικνύουν πως η κοινωνικοποίηση του ατόμου και η ανάπτυξη υγιών σχέσεων προστατεύουν το σώμα και το μυαλό του ανθρώπου. Μεγάλη ιατρική μελέτη είναι κατηγορηματική. Η γενικότερη ικανοποίηση των ανθρώπων από τις κοινωνικές σχέσεις που αναπτύσσουν κατά τη διάρκεια της ζωής τους, μεταφράζεται σε καλύτερη σωματική και ψυχική υγεία και κατά συνέπεια, μακροημέρευση και μακροζωία.”

Διαχείριση στρες

“Έρευνες έχουν δείξει ότι το χρόνιο στρες μπορεί να μειώσει τη ζωή ενός ανθρώπου. Μεταξύ άλλων έχει ενοχοποιηθεί για την εμφάνιση καρδιαγγειακών νοσημάτων και τη διαταραχή του μεταβολικού συνδρόμου. Μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στην εμφάνιση καρκίνου και λοιμώξεων καθώς και να προκαλέσει χρόνιο πόνο, αγχώδεις διαταραχές και κρίσεις πανικού. Παρόλα αυτά είναι στο χέρι μας να το αντιμετωπίσουμε και να το διαχειριστούμε σωστά”, υποστηρίζει ο Γ. Τσουκαλάς. “Απέναντι στο στρες δεν αντιδρούν όλοι με τον ίδιο τρόπο. Σίγουρα όλοι έχουμε δει στο οικογενειακό ή εργασιακό περιβάλλον, κάποιος να παραμένει γαλήνιος κάτω από συνθήκες στρες και κάποιος άλλος να ξεσπά.

stress_smallΚάτω από αυτές τις συνθήκες, ενεργοποιείται το συμπαθητικό νευρικό σύστημα, που είναι το σύστημα μάχης ή φυγής του οργανισμού μας και απενεργοποιείται το παρασυμπαθητικό, που είναι το σύστημα της ηρεμίας και της ανάπαυσης. Μεγάλες ιατρικές σχολές, όπως στο πανεπιστήμιο της Μασαχουσέτης, τα τελευταία 30 χρόνια μελετούν τεχνικές διαχείρισης του στρες και έχουν αποδείξει ότι μπορούν να είναι πολύ αποτελεσματικές και να συμβάλουν στη διαχείρισή του. Μεταξύ αυτών, το  mindfulness-based stress reduction, δηλαδή μαθαίνουμε πώς να επικεντρωνόμαστε στο εδώ και τώρα.

Επιπρόσθετα, η διαφραγματική αναπνοή, η προσευχή, η προοδευτική μυϊκή χαλάρωση, όπως επίσης κι ένα ακόμα μεγαλύτερο φάσμα τεχνικών που έχει τεκμηριωθεί επιστημονικά ότι δρουν αποτελεσματικά και καθορίζουν το πώς ο νους μας θα ελέγχει και θα επηρεάζει καλύτερα το σώμα μας.

Οι τεχνικές αυτές διδάσκονται εύκολα και πολύ γρήγορα αυξάνουν το αίσθημα του ελέγχου και της αυτογνωσίας. Εφαρμόζοντας κανείς για λίγα λεπτά την ημέρα τις απλές τεχνικές διαχείρισης του στρες, μπορεί να το διαχειριστεί καλύτερα και πιο αποτελεσματικά.”